رونق توسعه، فعالیت‌های صنعتی و سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد انزلی

منطقه آزاد انزلی با ظرفیت‌های بندری برجسته، در سال گذشته صادرات ۲۲۴ میلیون دلاری را از طریق بنادر خود داشته و قصد توسعه بندر کاسپین و بهبود زیرساخت‌های گردشگری و کریدوری خود را جدی می‌گیرد.
رونق توسعه، فعالیت‌های صنعتی و سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد انزلی
دیگران چه می خوانند:

زهره نجارزاده خبرنگار افق بازار، سازمان منطقه آزاد انزلی با دارابودن ظرفیت‌های بندری با توجه به کریدور شمال به جنوب دریایی کشور و در سال گذشته صادرات 224 میلیون دلاری از طریق بنادر این منطقه داشته است و اکنون عزم خود را جزم کرده تا نسبت به تجهیز بندر کاسپین و بهبود زیرساخت‌های گردشگری و کریدوری این منطقه از طریق ایجاد زمینه‌های سرمایه‌گذاری و مشوق‌های لازم اقدام کند.  
 
منطقه آزاد انزلی، از نظر بندری ظرفیتی ویژه برای جذب سرمایه گذاران و توسعه بندر کاسپین دارد. در سال گذشته، 20 بنگاه در استان گیلان فعال شدند و سرمایه گذاران جدید وارد این منطقه شدند. 
 
عرضه 30 هزار میلیارد تومان بسته سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد انزلی 
 
در سال گذشته، حجم سرمایه‌گذاری بالغ بر 5 هزار میلیارد تومان داخلی و حدود 16 میلیون یورو از سرمایه‌گذاری خارجی در منطقه آزاد انزلی جذب شد. ارائه 135 بسته سرمایه‌گذاری به ارزش 30 هزار میلیارد تومان تاکنون نیز دلیلی دیگر بر میزان اهمیت و رونق این منطقه بر عملکرد مدیریتی سازمان منطقه آزاد انزلی و مجموعه کارکنان و مسئولان این منطقه است. 
 
این سازمان برای سال جاری نیز 35 بسته سرمایه گذاری امکان سنجی شده به ارزش 10 هزار و 700 میلیارد ریال را در  رویداد اکسپو 2024 رونمایی کرد که این بسته‌های سرمایه‌گذاری شامل تمهیداتی برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های صادراتی و مزایای ناظر بر تجارت بین‌المللی موجود در منطقه آزاد انزلی است. 
 
هدف اصلی بسته‌های سرمایه‌گذاری، تحقق مأموریت‌هایی در حوزه‌های مختلف از جمله تسهیل مجوزهای اولیه و تسریع در طرح امکان‌سنجی اولیه است. 
 
راهبردهای اصلی منطقه آزاد انزلی برای توسعه اقتصادی  
 
گسترش بنگاه‌های صنعتی، ایجاد شرایط لازم برای سرمایه‌گذاری و توجه به جذب گردشگران، از جمله راهبردهای اصلی سازمان منطقه آزاد انزلی برای توسعه و رونق اقتصادی منطقه است.  
 
منطقه آزاد انزلی دارای سه شهرک صنعتی است که دو شهرک در حال حاضر فعال هستند و 164 بنگاه صنعتی در آنها فعالیت می‌کنند، این شرکت ها دانش بنیان بوده و فعالیت های خوبی دارند. یکی از برنامه های این سازمان در سال 1403 آماده کردن زیرساخت های لازم برای واگذاری زمین های این شهرک 50 هکتاری در محدوده منطقه آزاد انزلی است. 
 
ایجاد شهرک‌های صنعتی، بهبود زیرساخت‌ها، توسعه بوم‌گردی و ایجاد فرصت‌ها و مشوق‌های لازم برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی، از محورهای اصلی برنامه‌های سازمان منطقه آزاد انزلی برای جلب سرمایه و پیشرفت اقتصاد منطقه است. 
 
توجه به استانداردهای جهانی، اتصال‌های ریلی بین دریای جنوب و دریای خزر و تسهیلات راه‌آهن، از اقدامات برجسته‌ای است که امکان حمل و نقل امن و کارآمد را بین شمال و جنوب کشور تسهیل می‌دهد. 
 
به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری- صنعتی انزلی،  اتصال دریایی از دریای جنوب به دریای خزر به پایان رسیده است که اقتصاد ریلی با استانداردهای جهانی راه اندازی شده است. این اتصال، امنیت و کاهش هزینه حمل و نقل را افزایش می‌دهد و تزانزیت بارها را از شمال به جنوب و بنادر شهید رجایی و هرجایی از کشور که ریل دارد منتقل می‌کند. 
 
توسعه مزیت‌های گردشگری در سازمان منطقه آزاد انزلی 
 
برای جلب گردشگران، احداث اقامتگاه‌ها، مراکز خرید و تفریحی، بوم‌گردی و راه‌اندازی برنامه‌های گردشگری جذاب، از اقدامات کلیدی برنامه‌ریزی شده برای توسعه گردشگری و اشتغالزایی در منطقه آزاد انزلی است. 
 
تلاش‌های زیادی در این سازمان برای جذب گردشگران انجام شد چرا که وجود بی‌شمار گردشگر از مزیت‌های این منطقه است. در سال گذشته حدود 12 میلیون نفر از این منطقه بازدید کردند و امسال نیز انزلی میزبان حدود دو میلیون و 500 هزار نفر گردشگر بود. 
 
در حوزه بوم‌گردی جاذبه‌های گردشگری برنامه‌های متعددی در مناطق جنگلی از جمله احداث اقامتگاه‌ها، احداث مراکز خرید، تفریحی و تجاری نیز در دستور کار این سازمان برای جذب گردشگر تعریف شده است. 
 
توجه به جذب سرمایه‌گذاران خارجی، تنوع بسته‌های سرمایه‌گذاری و امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری، از رویکردهای موفق سازمان منطقه آزاد انزلی برای تحقق اهداف اقتصادی و توسعه برای منطقه و کشور است. به همین منظور بسته‌های سرمایه‌گذاری در حوزه‌های بندری، لجستیک، کسب و کار، تجارت، توریست، گردشگری، فعالیت‌های صنعتی و دانش‌بنیان توسط سازمان منطقه آزاد انزلی تدوین شده است. 
 
منطقه آزاد انزلی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بندری، زیرساخت‌های پیشرفته، و برنامه‌های توسعه‌ای مدون، توانسته است جایگاه خود را به عنوان یکی از مهم‌ترین مناطق تجاری و صنعتی ایران تثبیت کند. با ادامه این روند، منطقه آزاد انزلی می‌تواند نقش محوری‌تری در اقتصاد ملی و بین‌المللی ایفا کند.

رونق توسعه، فعالیت‌های صنعتی و سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد انزلی

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟