روند داخلی‌سازی در پتروشیمی شازند

حوزه بومی‌سازی قطعات یکی از اولویت‌ها و بخش‌های اصلی در پتروشیمی شازند است. این شرکت همواره با همکاری دانش بنیان اقدامات بسیار مثبتی را که صرفه‌جویی ارزی را به همراه داشته در این خصوص به انجام رسانیده است و امسال نیز در حوزه تجهیزات کارهای ارزنده‌ای را با همکاری این شرکت‌ها و استفاده از ظرفیت‌های نخبگان جامعه دانشگاهی و متخصصین داخلی به انجام رسانید.
روند داخلی‌سازی در پتروشیمی شازند

به گزارش افق بازار، یکی از مهمترین بخش‌های مدنظر در برنامه‌های تولید مجتمع پتروشیمی شازند، حوزه بومی‌سازی و داخلی سازی قطعات و تجهیزات است. این شرکت با انجام فرایندهای همکاری از طریق شرکت‌های دانش بنیان و همچنین با استفاده از ظرفیت‌های جامعه دانشگاهی اقدامات گسترده‌ای را در داخلی‌سازی قطعات و تجهیزات به عمل آورده است. فعالیت‌های شازند در داخلی‌سازی سبب شد تا ایران اسلامی در برخی از حوزه‌ها در میان برترین‌های جهان قرار بگیرد. 
 
از جمله این اقدامات می‌توان به بازسازی توربو اکسپندر واحد الفین اشاره کرد که به واسطه آن یکی از 5 کشور تولید کننده این تجهیز در دنیا شدیم. از دیگر حوزه‌های بومی‌سازی در شازند می‌توان به مراحل بازسازی واحد اکسترودر  LL پرداخت که بیش از پنج سال خارج ازمدار بود و شاراک با همکاری متخصصین داخلی این شرکت توانست این واحد را در مدار قرار دهد، با این اقدام تا پایان مهر ماه ، ظرفیت سالانه این واحد که 84 هزار تن بوده و در حال حاضر نصف این میزان تولید دارد، میزان تولید دو برابر افزایش خواهد داشت. 
 
از دیگر برنامه‌های توسعه‌ای و مهم مجتمع پتروشیمی شازند در افق پیش‌رو، تبدیل شدن به پتروپالایش است. این شرکت در نظر دارد تا با ارائه خدمات به شرکت‌های دانش‌بنیان و تبادل دانش فنی با آن‌ها، گام‌های اساسی در توسعه بازار خود بردارد. این شرکت در حال بررسی اقدامات مطالعاتی و کارشناسی است تا بتواند به یک پتروپالایش تبدیل شود و خوراک مورد نیاز خود را تامین کند. 
 
شرکت پتروشیمی شازند با ظرفيت سالانه یک میلیون و 800 هزار تن محصولات پايه، در تامین نیاز 5 هزار کارخانه پایین دستی در کشور جایگاه ویژه‌ای دارد. این شرکت اقدامات ارزشمندی در زمینه بومی سازی قطعات و تجهیزات فنی، حفاظت از محیط زیست را در مسیر توسعه‌ای خود در تبادل با شرکت‌های دانش‌بنیان به انجام رسانید. کارهایی که سبب شد شاراک در شش ماهه نخست سال جاری به افزایش 13 درصدی میزان فروش دست پیدا کند. 
 
 

افزایش ظرفیت تولید و درآمد در شاراک  
 
مجتمع پتروشیمی شازند یکی از بزرگترین مجتمع‌های پتروشیمی در کشور است و تمام تلاش خود را برای تامین نیازهای داخلی و صادرات انجام می‌دهد. تولید انواع محصولات پلیمری و شیمیایی در این مجتمع در گرید و درجه بندی‌های مختلف و تنوع بسیار انجام می شود. در حال حاضر ظرفیت تولید این مجتمع  به 1.649.000 تن در سال رسیده است. 
 
بررسی عملکرد تولید شش ماهه نخست سال 1402 شاراک حاکی از آن است که تولید محصولات در پتروشیمی شازند در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته، حدود 5 درصد افزایش یافته است. علاوه بر ثبت رکورد های کم نظیر در بخش های مختلف عملیاتی و واحد های مختلفی تولیدی شاهد افزایش 13 درصدی میزان فروش شاراک هستیم. برآورد می‌شود که شاراک در سال جاری افزایش سودآوری نسبت به سال گذشته را به دنبال داشته باشد که یک خبر بسیار عالی برای سهامداران خواهد بود. 
 
در طی سال 1401، تامین خوراک برای پتروشیمی شازند چالشی بود که به دلیل کمبود خوراک، شرکت مجبور بود از شرکت های مینی ریفاینری خرید کند. اما در حال حاضر، تامین خوراک تنها از پالایشگاه های کشور صورت می‌گیرد. این تغییر باعث کاهش هزینه های حمل و نقل شده و تولیدات شرکت را افزایش داده است. همچنین، در این دوره زمانی، مجتمع پتروشیمی شازند رکورد تولید و فروش محصولات خود را ثبت کرده و میزان فروش آن نیز افزایش یافته است.  
 
مجتمع پتروشیمی شازند، در حال حاضر بیشترین تنوع تولیدات را در سطح صنایع پتروشیمی کشور دارد. در این مجتمع انواع محصولات اتیلن، پروپیلن برش 4 کربنه، هیدروکربن‌های هیدروژنه شده و انواع محصولات پلیمری و شیمیایی در گرید و درجه بندی های مختلف در 17 واحد فرایندی و 6 واحد UT (یوتیلیتی این مجتمع تولید می گردند. 
 
شازند از خوراک اصلی نفتای سبک و سنگین استفاده می‌کند که از پالایشگاه‌های داخلی و خارجی تامین می‌شود. این مجتمع با بیشترین تولیدات و تنوع محصولات در صنایع پتروشیمی کشور، نقش مهمی در توسعه پایدار اقتصادی ایفا می‌کند. تامین کننده اصلی خوراک پتروشیمی شازند، دو پالایشگاه کشور یعنی پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند و پالایشگاه اصفهان است.

دیگران چه می خوانند:

روند داخلی‌سازی در پتروشیمی شازند

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟