علت شارژ نشدن باتری دریل شارژی و راه حل های آن

مشکل شارژ نشدن باتری دریل شارژی، نه تنها بهره‌وری کاربر را کاهش می‌دهد، بلکه می‌تواند هزینه‌های اضافی ناشی از تعویض باتری یا ابزار را به همراه داشته باشد. دلایل متنوعی از جمله عوامل داخلی و خارجی می‌توانند در بروز این مشکل نقش داشته باشند. در این مقاله از سری مقالات تخصصی شرکت ابزارآلات توسن، با بررسی جامع این دلایل و ارائه راهکارهای فنی، تلاش شده است تا به کاربران در تشخیص و رفع این مشکل کمک شود. در ادامه همراه باشید.
علت شارژ نشدن باتری دریل شارژی و راه حل های آن

مشکل شارژ نشدن باتری دریل شارژی، نه تنها بهره‌وری کاربر را کاهش می‌دهد، بلکه می‌تواند هزینه‌های اضافی ناشی از تعویض باتری یا ابزار را به همراه داشته باشد. دلایل متنوعی از جمله عوامل داخلی و خارجی می‌توانند در بروز این مشکل نقش داشته باشند. در این مقاله از سری مقالات تخصصی شرکت ابزارآلات توسن، با بررسی جامع این دلایل و ارائه راهکارهای فنی، تلاش شده است تا به کاربران در تشخیص و رفع این مشکل کمک شود. در ادامه همراه باشید.

 دریل شارژی توسن

اگر شما هم جزو استفاده‌کنندگان از ابزارآلات هستید حتما به خوبی می‌دانید در شرایطی که دسترسی به برق و پریزها دشوار است، دریل شارژی بسیار کارآمد است و علت محبوبیت آن نیز، عملکرد خوب آن در چنین شرایط محدودی است. این دسته از دریل‌های شارژی توسن، عموما به دو صورت خشابی و کشویی در بازار موجود هستند. دریل شارژی توسن در سری پیشرفته‌تر خود، از باتری لیتیوم یونی بهره‌گرفته است و همین ویژگی، به ارتقاء عملکرد بهتر آن نسبت به سری‌های قدیمی‌تر، افزوده است.

دیگران چه می خوانند:

باتری‌های لیتیوم یونی به عنوان قلب تپنده ابزارآلات برقی، از فناوری پیچیده‌ای برخوردار هستند. عملکرد نادرست این باتری‌ها می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله آسیب فیزیکی، اختلال در مدارهای داخلی، یا مشکلات مربوط به شارژر باشد.

در نظر داشته باشید دریل‌های شارژی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که عمدتا مناسب باز و بسته کردن پیچ‌ها هستند و در صورتی که می‌خواهید برای سوراخ‌کاری از آن استفاده کنید، تنها برای سطوح نرم مانند چوب، پلاستیک و فلزات نرم به کار گرفته شود.

شارژر دریل شارژی

شارژرهای دریل شارژی در دو مدل بیس و آداپتور در بازار موجود است. بسته به نوع دریل شارژی، سه چراغ هشداردهنده بر روی بدنه دستگاه یا بیس شارژر تعبیه شده است که نشانگر وضعیت باتری است. رنگ قرمز خبر از خالی بودن باتری یا اصطلاحا دشارژ بودن باتری می‌دهد. رنگ سبز اول هنگامی نمایان می‌شود که باتری در حال شارژ شدن باشد و رنگ سبز ثابت دوم علامت شارژ کامل است.

  • حتما از شارژر خود دستگاه استفاده کنید.
  • تا زمان شارژ کامل، شارژر را جدا نکنید.
  • خرابی باتری می‌تواند منجر به خرابی شارژر شود. مثلا حرارت درون شارژر بر اثر عدم عملکرد خوب سنسور، بالا می‌رود و به شارژر آسیب می‌زند.

 

بررسی نوع باتری و تاثیر آن بر فرایند شارژ

باتری‌های به کار رفته در دریل شارژی توسن در سری‌های قدیمی‌تر، باتری‌های معمولی نیکل، با آمپر پائین‌تر بوده است. سرعت شارژ در این نوع از باتری‌ها پائین بود. اما امروزه باتری‌های لیتیومی به کمک ما آمده‌اند تا به کارایی بهتری از این ابزار برسیم. باتری‌های نیکل در مقایسه با باتری‌های لیتیوم-یون وزن بیشتری دارند و به همین دلیل، برای انجام کارهای طولانی‌مدت بهینه نیستند و کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • نکته: یکی از مهم‌ترین مراحل برای بهبود طول عمر باتری، شارژ اولیه است. باتری‌های لیتیوم-یون نیازی به شارژ طولانی ‌مدت اولیه ندارند، اما در مورد باتری‌های نیکل-کادمیوم، پیشنهاد می‌شود شارژ اولیه به مدت 12 الی 24 ساعت انجام شود تا باتری به طور کامل فعال شود تا اجازه داده شود بهترین عملکرد خود را ارائه دهد.

خرابی باتری

امروزه به دلیل تنوع فراوان باتری‌ها در بازار، استفاده از یک باتری با کیفیت و مرغوب باید در الویت باشد. توجه به اصالت و کیفیت باتری، نکته‌ای حائز اهمیت در دریل‌های شارژی است. از آن‌جایی که باتری دریل شارژی نیز مانند سایر باتری‌ها دارای عمر شخصی است مهم است که به تاریخ انقضای آن توجه کنید.

از نکات دیگری که در خرابی باتری دریل شارژی، موثر است عدم عایق‌بندی درست سلول‌های درون باتری است که کنار یکدیگر چیده شده‌اند.

 مشکلات شارژر

شارژ به عنوان منبع تغذیه دریل‌های شارژی، در صورت خراب بودن و یا هرگونه اختلال عملکردی، به راحتی می‌تواند به باتری آسیب وارد کند. به همین دلیل در صورتی که شارژر دستگاه دچار مشکل شده است، فورا نسبت به تعمیر یا تعویض آن اقدام کنید. وظیفه شارژر، القای ولتاژ مناسب به باتری است. به هر علتی اگر نتواند این وظیفه را به درستی انجام دهد و ولتاژی متغایر با توان باتری القا کند، منجر به خرابی باتری خواهد شد.

 نوسانات برق

شارژرهای باکیفیت معمولاً به سیستم‌های محافظتی مجهز هستند که از ورود ولتاژ بیش از حد به دستگاه جلوگیری می‌کنند، اما در صورتی که نوسانات برق به شدت و برای مدت طولانی ادامه داشته باشد، این سیستم‌ها دچار مشکل خواهند شد. نوسانات متغیر در جریان برق، می‌تواند با آسیب زدن به خازن و آی سی دستگاه، عملکرد باتری را تحت شعاع قرار دهد. بهتر از محافظ‌های مخصوص این کار برای شارژر باتری استفاده کنید تا ولتاژهای ورودی در پی نوسانات به خوبی کنترل شود. هم‌چنین اتصالات ضعیف می‌تواند پلاتین‌های داخل دستگاه را ذوب کند.

برای محافظت از شارژرها و باتری‌ها در برابر نوسانات برق، استفاده از تجهیزات و سیستم‌های ایمنی طبق استانداردهای بین‌المللی، توصیه می‌شود تست ایمنی تجهیزات الکتریکی در برابر نوسانات و پیک‌های ولتاژ انجام شود. به این علت که تجهیزات باید دارای مدارهای محافظتی در برابر نوسانات باشند.

دمای نامناسب محیط

محل نگه‌داری دریل شارژی باید خشک و به دور از رطوبت باشد. گرمای بیش از اندازه ممکن است منجر به منفجر شدن باتری شود. هم‌چنین سرما و محیط‌هایی مانند حمام که از درجه شرجی بودن بالایی برخودارند به هیچ عنوان مناسب برای نگه‌داری دریل شارژی نخواهند بود.

استفاده نادرست از دستگاه

مسلما هر ابزاری در صورتی که خلاف با ماهیت و وظیفه‌اش به کار گرفته شود، با اختلال مواجه خواهد شد. در رابطه با دریل‌های شارژی نیز این مسئله صدق می‌کند. استفاده از دریل شارژی برای کارهای سنگین مانند سوراخ‌کاری در سطوح سخت و سفت مانند سنگ یا بتن به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

اعمال هرگونه فشار مضاعف بر دستگاه علاوه بر آسیب جدی به موتور و بدنه آن، با تسریع در تخلیه شارژ باتری، به فرسودگی و کاهش کیفیت آن منجر خواهد شد. بنابراین در صورتی که از دریل شارژی استفاده می‌کنید این نکته را در نظر داشته باشید که متناسب با کارایی آن به کار گرفته شود.

بررسی باتری و شارژر

مولتی‌متر یا اوهم‌متر دستگاهی است که برای اندازه‌گیری مقاومت الکتریکی (اهم) در مدارهای الکتریکی استفاده می‌شود. این دستگاه می‌تواند برای تشخیص مشکلات در مدارات، بررسی اتصالات و عیب‌یابی تجهیزات الکتریکی به کار رود.

تعویض باتری و شارژر

تشخیص صحیح خرابی باتری و انجام تعویض آن به شکلی صحیح، می‌تواند در افزایش بهره‌وری و جلوگیری از آسیب به دستگاه مؤثر باشد. شرکت توسن با خدمات پس از فروش گسترده خود در سراسر کشور، آماده ارائه خدمات تخصصی تعمیر و تعویض باتری‌های معیوب است. این خدمات تضمین می‌کنند که کاربران ابزارهای شارژی و برقی توسن همیشه از بهترین کارایی و طول عمر باتری‌های خود بهره‌مند می‌شوند.

راهکارهای افزایش عمر باتری دریل شارژی

  • در نظر داشته باشید که در دریل‌های شارژی، روند مرتب شارژ و تخلیه شارژ بسیار مهم است. به این معنی که برای جلوگیری از کاهش عمر باتری، نباید این دستگاه را برای مدت طولانی بلا استفاده کرد. لازم است به طور مرتب از آن استفاده شود تا از شوک ناگهانی به باتری، پس از مدت طولانی استفاده نکردنف جلوگیری شود. بنابراین اگر به طور مرتب با دریل شارژی سرو کار ندارید این دستگاه مناسب شما نیست.
  • از شارژ باتری بلافاصله پس از استفاده سنگین که باتری داغ شده، خودداری کنید و اجازه دهید باتری ابتدا خنک شود سپس آن را شارژ نمائید.
  • در صورتی که رطوبت محیط بسیار بالا باشد مانند محیط حمام، باتری سولفاته شده و از کار می‌افتد. حتما محیط مناسبی را برای نگهداری دریل شارژی انتخاب کنید.
  • از محافظ برق برای تنظیم ولتاژ ورودی و تعادل در نوسانات برق استفاده کنید.

 

کلام توسن

از جمله ابزارهای پرطرفدار و کارآمد در میان استفاده‌کنندگان این حوزه، دریل شارژی است. بنابراین لازم دانسته شد به علت خرابی باتری دریل شارژی پرداخته شود و از زوایای مختلفی زیر ذره‌بین برده شد. اهمیت شارژر در سلامت باتری و عوامل جانبی را بررسی نمودیم تا با آشنایی بیشتر در این زمینه، جزو استفاده‌کنندگان حرفه‌ای ابزارآلات باشیم.

علت شارژ نشدن باتری دریل شارژی و راه حل های آن

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟