در هفته جاری مسعود عاطفی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی گمرک جمهوری اسلامی ایران به همراه جمعی از مدیران گمرک کشور، استان و چابهار از منطقه منفصله ریمدان منطقه آزاد چابهار بازدید کرد.
وزیر راه و شهرسازی کشورمان از رایزنیهای تهران و اسلامآباد برای توسعه همکاریهای حملونقلی و ترانزیتی خبر داد و گفت: دو طرف علاوه بر بررسی مسائل مربوط به پایانههای مرزی، درباره احیای کریدور ریلی و گسترش ارتباطات بیشتر میان بنادر میان دو کشور نیز گفتوگو کردند.
با بازگشایی فرودگاه بینالمللی کیش و ازسرگیری پروازها، شرکت هواپیمایی کیش با حمایت سازمان منطقه آزاد کیش طرح تخفیف ۲۰ درصدی خرید بلیت را برای دارندگان کارت کیشوندی در تمامی مسیرهای رفت و برگشت منتهی به این جزیره اجرا میکند.
مصطفی طاعتیمقدم، رئیس هیئتمدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی، در ادامه دیدارهای کاری خود با مسئولان اجرایی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، راهکارهای بهرهگیری از ظرفیتهای قانونی، تجاری و لجستیکی این منطقه برای ارتقای زیرساختهای خدماتی و توسعه همکاریهای منطقهای را مورد بررسی قرار داد.
مصطفی طاعتی مقدم، با تشریح کارنامه سهماهه نخست سال جاری، مجتمع بندری کاسپین را «مهمترین بندر نسل جدید ایران» در ساحل جنوبی دریای کاسپین توصیف کرد که نقشی محوری در توسعه تجارت با کشورهای حوزه خزر و اتحادیه اقتصادی اوراسیا ایفا میکند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش از صدور مجوز اولیه برای ازسرگیری فعالیتهای فرودگاه بینالمللی کیش خبر داد و اعلام کرد که با تکمیل هماهنگیهای لازم، پروازها در این فرودگاه طی چند روز آینده از سر گرفته خواهد شد.
مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر با استقبال از تصمیم مهم اقتصادی اخیر در منطقه آزاد اروند مبنی بر آزادسازی واردات 36 قلم کالای مصرفی و مورد نیاز خانوار، از آمادگی کامل مجتمع بندری خرمشهر برای پشتیبانی از اجرای این مصوبه و ارائه خدمات لجستیکی، بندری و دریایی به فعالان اقتصادی خبر داد.
دکتر محمد سعید اربابی، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، دیروز جمعه از ورود نخستین کشتی حامل کالاهای تجار و فعالان اقتصادی منطقه آزاد چابهار از کشور چین پس از پایان محدودیتهای ناشی از محاصره دریایی خبر داد و این رخداد را نقطه عطفی در بازگشت اقتدار اقتصادی و احیای مسیرهای تجارت بینالمللی کشور دانست.
مدیرعامل منطقه آزاد سیستان گفت: حضور فعال دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و کارگروههای تخصصی توسعه و راهاندازی مناطق آزاد جدید در منطقه، زمینهساز رونق تجارت، جذب سرمایهگذاری و ایجاد امید تازه برای توسعه اقتصادی سیستان خواهد شد.
در نشست مشترک معاونان اقتصادی و سرمایه گذاری مناطق آزاد ماکو، ارس و اروند، به میزبانی منطقه آزاد ماکو راهکارهای گسترش همکاریهای متقابل و بهرهگیری از ظرفیتهای مشترک در حوزههای سرمایهگذاری، تأمین کالاهای اساسی و واردات خودرو مورد بررسی قرار گرفت.
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: مرز ریمدان با ثبت ورود سه هزار و ۲۰۰ تن برنج در یک روز، جایگاه لجستیکی خود را به عنوان یکی از مبادی اصلی ورود کالاهای اساسی تثبیت کرده که با توسعه زیرساختهای گمرکی و انبارداری، این مرز میتواند بخش قابل توجهی از نیاز کشور را پوشش دهد.
اجلاس «نقشآفرینی اتاقهای بازرگانی در بهرهگیری از مزیتهای منطقهای و تقویت اقتصاد ملی» در منطقه آزاد انزلی، به صحنهای برای طرح مهمترین مطالبات و راهبردهای توسعه تجارت خارجی کشور تبدیل شد؛ رویدادی که در آن مدیران مناطق آزاد، نمایندگان مجلس، روسای اتاقهای بازرگانی و فعالان اقتصادی بر ضرورت فعالسازی کریدورهای شمال ـ جنوب، توسعه همکاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا و افزایش نقش بخش خصوصی در اقتصاد ملی تأکید کردند.
آغاز رسمی شمارهگذاری خودروهای منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی با پلاک اختصاصی، بار دیگر بحث مناطق آزاد و تأثیر آن بر بازار خودرو را داغ کرده است. کارشناسان معتقدند این اقدام میتواند در آینده نقش مهمی در توسعه تجارت، لجستیک و حتی سیاستهای خودرویی کشور ایفا کند.
نشست رسیدگی به برنامههای اجرایی منطقه منفصله ریمدان منطقه آزاد چابهار با حضور دکتر محمد سعید اربابی، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، معاونان و مدیران مرتبط سازمان برگزار شد.
بندر چابهار به دلیل موقعیت ممتاز جغرافیایی و دسترسی مستقیم به آبهای آزاد بینالمللی، به یکی از مهمترین دروازههای اقتصادی ایران در جنوب شرق کشور تبدیل شده؛ ظرفیتی که با توسعه زیرساختهای بندری، لجستیکی و صنعتی میتواند مسیر اتصال کشورهای آسیای مرکزی و اوراسیا به آبهای آزاد را کوتاهتر و تجارت منطقهای را تسهیل کند.
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد ارس با اشاره به ظرفیت های این منطقه در حوزه های مختلف اقتصادی، صنعتی و گردشگری گفت: خدمات بیمهای در منطقه آزاد ارس ارس باید مشتریمحور و متناسب با ظرفیتهای این منطقه باشد.
معاون توسعه اقتصادی و سرمایهگذاری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، با تأکید بر نقش مناطق آزاد در توسعه تجارت خارجی کشور، گفت: ظرفیتهای موجود در این مناطق میتواند زمینهساز تبدیل ایران به بازیگری مؤثر در شبکههای منطقهای و بینالمللی تجارت و حملونقل شود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قصرشیرین، با قدردانی از سردار سید تیمور حسینی فرمانده راهور فراجا و همچنین استاندار کرمانشاه به دلیل همراهی و همکاری با مجموعه منطقه آزاد قصرشیرین، جزئیات و ضوابط مربوط به واردات خودرو با پلاک منطقه آزاد قصرشیرین را تشریح کرد.
حسین گروسی مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد ماکو با تأکید بر جایگاه ژئوپلیتیکی این منطقه اظهار کرد: منطقه آزاد ماکو به دلیل قرار گرفتن در مسیر اتصال آسیا به اروپا و بالعکس، از ظرفیت ویژهای در حوزه ترانزیت و تجارت برخوردار است.
همزمان با برگزاری اجلاس «نقشآفرینی اتاقهای بازرگانی در بهرهگیری از مزیتهای منطقهای و تقویت اقتصاد ملی»، سازمانهای منطقه آزاد انزلی و اروند با هدف گسترش همکاریهای مشترک در حوزههای اقتصادی، تجاری، سرمایهگذاری و لجستیکی، تفاهمنامه همکاری مشترکی منعقد کردند.